Porto - miasto kamelii. Ogrody Pałacu Kryształowego

Jaka szkoda, że kamelie nie chcą rosnąć w naszych ogrodach... Od kwitnącego krzewu kamelii, gęsto obsypanego kwiatami, po prostu oczu nie można oderwać. A do tego można jeszcze zachwycać się formami kwiatów - niektóre przypominają róże, inne piwonie, jeszcze inne dalie, a są też kamelie z kwiatami podobnymi  do dzwonków. Kwiaty mają kolory od śnieżno białego, przez kremowy, różowy, czerwony, aż do bordo.
Jak różyczka...


Jak piwonia w rozkwicie...

Pierwsze w życiu kamelie widziałam wiele lat temu wczesną wiosną w Paryżu. Ale dopiero wizyta w Porto (kilka dni temu) uświadomiła mi jak piękne, różnorodne i uniwersalne w ogrodach mogą być te rośliny. W Porto rośnie mnóstwo kamelii i widać je dosłownie na każdym kroku - w ogródkach przydomowych, w donicach, na podwórkach, skwerach miejskich, a przede wszystkim w parkach. Porto nazywane jest miastem kamelii, a w marcu każdego roku organizowany jest tu Festiwal Kamelii.
Młody kameliowy krzew

Oczywiście, kamelie nie pochodzą stąd. Ich ojczyzną jest Daleki Wschód - Chiny, Japonia, Korea, gdzie te piękne rośliny są uprawiane i podziwiane od tysięcy lat.
Ciekawostką jest, że krzewy herbaty to również kamelie, ale należące do innego gatunku, który botanicy nazywają kamelią chińską ('Camellia sinensis'). Ozdobne krzewy, którymi w marcu rozkwita całe Porto to inny gatunek - kamelia japońska ('Camellia japonica').
Kamelie przywędrowały do Europy w okresie odkryć geograficznych, ale bardzo modne i sadzone w prawie każdym ogrodzie (jeśli tylko klimat na to pozwalał) stały się na naszym kontynencie dopiero w XIX wieku.
Tu znowu "różyczka"...

W tej chwili podobno jest aż 3000 odmian kamelii, z czego ponad 400 wyselekcjonowano właśnie w Portugalii. Już sam ten fakt świadczy o tym, jak bardzo Portugalczycy zakochani są w tych kwiatach.
Dlaczego w Porto jest tak dużo kamelii? Odpowiedź jest prosta. Są tu idealne warunki do uprawiana tych krzewów - łagodny, atlantycki klimat (z bezmroźnymi zimami), wysoka wilgotność powietrza i kwaśna gleba. To właśnie kameliowe krzewy lubią najbardziej!
To chyba najbardziej klasyczny kwiat kamelii

Jak już wspomniałam w Porto można wszędzie natknąć się na zjawiskowo kwitnące kamelie. Ale najwięcej ich widziałam w:
1. Ogrodzie Botanicznym
2. Parku Serralves
3. Ogrodzie Villar d'Allen
4. w chyba najładniejszym parku miasta, zwanym Ogrodem Pałacu Kryształowego
Te są dwukolorowe


To ostatnie miejsce jest wyjątkowe nie tylko ze względu na kamelie. Park jest duży, bardzo starannie utrzymany. Składa się na niego kilka zakątków tematycznych - np. ogród różany, ogród aromatyczny, ogród romantyczny, ogród uczuć, sad owocowy. To sprawia, że spacer jest ciekawy i obfituje w różne niespodzianki. Park położony na wzgórzu nad rzeką Douro ma też absolutnie obłędne widoki na całe miasto. Przy ładnej pogodzie można stąd zrobić fantastyczne zdjęcia.
Widok z Ogrodu Pałacu Kryształowego na jeden z mostów na rzece Douro

A tu inny widok na Porto


Następne posty mam zamiar poświęcić kilku wyjątkowym miejscom, które udało mi się odwiedzić w Porto. A tymczasem zapraszam na fotograficzny spacer po Ogrodzie Pałacu Kryształowego.
Razem z kameliami w Porto kwitły też azalie

Centralna część Ogrodu z fontanną

Wodotrysk z maszkaronem

Jeden z uroczych zakątków

Kanałek w różance

Pod drzewkiem oliwnym

A to rododendrony. W warunkach Porto te rośliny szaleją!

Rododendrony stają się drzewami




Ogród Pałacu Kryształowego jest XIX wiecznym parkiem, o czym świadczą zdobiące go żeliwne rzeźby

Zwróciłam też uwagę na ciekawe, ozdobne żywopłoty, będące tłem dla rzeźb i fontann...

... ten też wygląda interesująco, i choć ma nowoczesny kształt, to ładnie się komponuje ze starym źródełkiem.

Komentarze

  1. Wyjątkowe! Nie tylko same rośliny ale też harmonia parków, piękne!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Byłam naprawdę zaskoczona, że w Porto jest tyle fajnych, "zielonych" miejsc.

      Usuń
  2. Kamelie są przepiękne, a Twoje zdjęcia od razu przywołują wiosnę.
    Kiedy byłam ostatnio w Portofino również zachwycałam się tymi kwiatami - co prawda nie w takiej ilości jak u Ciebie, ale bardzo mi się podobały te kwiaty.
    Pozdrawiam serdecznie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zazdroszczę południowcom tego łagodnego klimatu, gdzie sezon ogrodniczy trwa o wiele dłużej niż u nas. I gdzie mogą rosnąć takie niezwykłe rośliny... Pozdrawiam

      Usuń
  3. Będąc w Portugalii oczarowana byłam drzewkami w kwiatach. Wszyscy zachwycali się zabytkami a ja od roślinności oczu nie mogłam oderwać bo u nas nie ma takich drzew :))))

    OdpowiedzUsuń
  4. Przepiękne rośliny, ale i widok na Porto wspaniały :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Z tego ogrodu widoki na Porto były najwspanialsze.

      Usuń

Prześlij komentarz

Popularne posty